Блогът за Празници
Какво са празниците без специални приготовления и вкусна трапеза? Разбери тук какво да сготвиш за любимия си празник, а защо не и да добавиш своята рецепта в блога.
Зарезан е - ти изпи ли си виното?
Публикувана от Chef Vkusnotiiki
Тази година пак ще се спори дали Зарезан съвпада със Св. Валентин или не. Както обикновено потомъкът на Дионис ще надделее без съмнение и ще остави далеч зад себе си женската мечта за кротък любовник. Най-вероятно отново ще си получите любимия след много вино, изпито на някое лозе заедно с приятели. Запазете спокойствие – и утре е ден. Така че по изключение можем да оставим днешната работа за утре. Ще се сети той за Кирил Христов и неговото “Жени и вино, вино и жени!” – все пак е ходил на училище...
Освен това, не забравяйте че сме в България – дето е текло, пак ще тече – и онези, които празнуват Трифон Зарезан на 1 февруари, пак се сещат за него и на 14-ти – в това няма съмнение. Още повече – едва ли има нещо по-обичано от виното за българина.
Иначе празникът определено е наследник на старите вакханалии в чест на старогръцкия бог на виното Дионисий, щом по време днешният Трифон Зарезан /по стар стил/ и Дионисиевите тържества съвпадат – и двете са в средата на февруари. Другата прилика е в начина на празнуване – и двата празника са свързани с много веселба, карнавални моменти и шум.
Зарезан е празникът - кокиче на българите. Честват го лозарите, кръчмарите и любителите на вино – т. е. целокупният български народ. Основният обред – зарязването на лозята - подсеща за приближаването на пролетта. Зарязването се извършва предимно от мъже – лозари, което е добро извинение за състоянието им след това.
Дали след църква или не, те задължително отиват в лозята на групи. Носят си и мезе, което сте приготвили вие - прясно опечена пита, варена кокошка или наденица, бъклица с вино и шише светена вода. Всеки стопанин отрязва в своето лозе няколко пръчки от един или три корена, избрани в средата или ъглите на лозето и полива отрязаното място с вино, сякаш да напомни на лозата, че предназначението й е да отгледа много грозде за вино. Зарязването се придружава с изричане на благословии за богата бъдеща родитба. От светената вода преръсват лозето, за да го предпазят от болести и уроки. Отрязаните пръчки свиват на венчета, които слагат по калпаците си, през рамо или ги отнасят в къщи и ги слагат на домашната икона, понякога венчетата пристигат при вас в окаян вид, защото след зарязването мъжете правят обща трапеза в лозята с донесените ястия, придружена с песни и хора. С това обаче празникът не свършва. Като се върнат в село, през останалата част от деня те си гостуват взаимно, черпейки се с вино. На някои не им стига и осъмват в селската кръчма, което винаги прави добро впечатление на кръчмаря. Още повече, че обредното зарязване се прави независимо дали времето е хубаво или не. След този ден при хубаво време вече редовно “се режат” лозята.
На някои места на Трифоновден избират Цар на лозята. Той трябва да е имотен, добър стопанин и късметлия и ако реколтата през неговото царуване е богата, го преизбират няколко поредни години. Царят зарязва и благославя. От лозята до село го теглят на колесар или другите мъже го носят на раменете си, което много напомня честването на Дионисий. В село шествието обикаля по домовете, където стопанинът изнася котел с вино и черпи. Празникът завършва с общо угощение в дома на царя.
Но нека все пак да се върнем към Св. Трифон, за да видите, че скромният мъченик няма нищо общо с това, което правят с името му на уста. Роден е около 225 г. в село в Мала Азия. Родителите му били дълбоко вярващи християни, а самият той бил още дете, когато измолвал от Бога чудеса. Известен е с това, че само на 17-годишна възраст излекувал от душевна болест императорската дъщеря Гордиана. Преди това тя, без въобще да го познава твърдяла, че само Трифон може да я излекува. Най-голямата награда за младия християнин била не щедрата благодарност на заможния й баща, а това, че той като господар станал много добър с християните.
По-късно, като станало поредното гонение на христовите последователи, Трифон бил заловен и увещаван да се откаже от вярата си. Той не се съгласил и въпреки страшните мъчения, на които го подложили, устоявал обичта си към Бог. Преди да го убият, се обърнал на изток и благодарил за това, че бил удостоен с мъченически венец. В този миг издъхнал. Бил погребан в родното си село, както сам пожелал.
Както и да е, упорито твърдя, че след мъжкарското празнуване, приличащо повече на езически обред, на следващия ден нашите мъже просто приличат на светии. Но и на Полегнала е Тудора – за всички, които я пожелаха...
Ето няколко обредни ястия. Както забелязвате, те са лесни /мъжете сами си ги приготвят/ и калорични. Едно от тях са бърканите яйца, които се пържат в краве масло. Традиционна е печената на огън луканка на гребен – много подходящо мезе за този своего рода зимен пикник, какъвто е зарязването. Задължителна е прясната
Питка
Трябва да има и пълнена птица. Например
Пълнена кокошка със зеле и булгур
Надя Петрова
Освен това, не забравяйте че сме в България – дето е текло, пак ще тече – и онези, които празнуват Трифон Зарезан на 1 февруари, пак се сещат за него и на 14-ти – в това няма съмнение. Още повече – едва ли има нещо по-обичано от виното за българина.
Иначе празникът определено е наследник на старите вакханалии в чест на старогръцкия бог на виното Дионисий, щом по време днешният Трифон Зарезан /по стар стил/ и Дионисиевите тържества съвпадат – и двете са в средата на февруари. Другата прилика е в начина на празнуване – и двата празника са свързани с много веселба, карнавални моменти и шум.
Зарезан е празникът - кокиче на българите. Честват го лозарите, кръчмарите и любителите на вино – т. е. целокупният български народ. Основният обред – зарязването на лозята - подсеща за приближаването на пролетта. Зарязването се извършва предимно от мъже – лозари, което е добро извинение за състоянието им след това.
Дали след църква или не, те задължително отиват в лозята на групи. Носят си и мезе, което сте приготвили вие - прясно опечена пита, варена кокошка или наденица, бъклица с вино и шише светена вода. Всеки стопанин отрязва в своето лозе няколко пръчки от един или три корена, избрани в средата или ъглите на лозето и полива отрязаното място с вино, сякаш да напомни на лозата, че предназначението й е да отгледа много грозде за вино. Зарязването се придружава с изричане на благословии за богата бъдеща родитба. От светената вода преръсват лозето, за да го предпазят от болести и уроки. Отрязаните пръчки свиват на венчета, които слагат по калпаците си, през рамо или ги отнасят в къщи и ги слагат на домашната икона, понякога венчетата пристигат при вас в окаян вид, защото след зарязването мъжете правят обща трапеза в лозята с донесените ястия, придружена с песни и хора. С това обаче празникът не свършва. Като се върнат в село, през останалата част от деня те си гостуват взаимно, черпейки се с вино. На някои не им стига и осъмват в селската кръчма, което винаги прави добро впечатление на кръчмаря. Още повече, че обредното зарязване се прави независимо дали времето е хубаво или не. След този ден при хубаво време вече редовно “се режат” лозята.
На някои места на Трифоновден избират Цар на лозята. Той трябва да е имотен, добър стопанин и късметлия и ако реколтата през неговото царуване е богата, го преизбират няколко поредни години. Царят зарязва и благославя. От лозята до село го теглят на колесар или другите мъже го носят на раменете си, което много напомня честването на Дионисий. В село шествието обикаля по домовете, където стопанинът изнася котел с вино и черпи. Празникът завършва с общо угощение в дома на царя.
Но нека все пак да се върнем към Св. Трифон, за да видите, че скромният мъченик няма нищо общо с това, което правят с името му на уста. Роден е около 225 г. в село в Мала Азия. Родителите му били дълбоко вярващи християни, а самият той бил още дете, когато измолвал от Бога чудеса. Известен е с това, че само на 17-годишна възраст излекувал от душевна болест императорската дъщеря Гордиана. Преди това тя, без въобще да го познава твърдяла, че само Трифон може да я излекува. Най-голямата награда за младия християнин била не щедрата благодарност на заможния й баща, а това, че той като господар станал много добър с християните.
По-късно, като станало поредното гонение на христовите последователи, Трифон бил заловен и увещаван да се откаже от вярата си. Той не се съгласил и въпреки страшните мъчения, на които го подложили, устоявал обичта си към Бог. Преди да го убият, се обърнал на изток и благодарил за това, че бил удостоен с мъченически венец. В този миг издъхнал. Бил погребан в родното си село, както сам пожелал.
Както и да е, упорито твърдя, че след мъжкарското празнуване, приличащо повече на езически обред, на следващия ден нашите мъже просто приличат на светии. Но и на Полегнала е Тудора – за всички, които я пожелаха...
Ето няколко обредни ястия. Както забелязвате, те са лесни /мъжете сами си ги приготвят/ и калорични. Едно от тях са бърканите яйца, които се пържат в краве масло. Традиционна е печената на огън луканка на гребен – много подходящо мезе за този своего рода зимен пикник, какъвто е зарязването. Задължителна е прясната
Питка
Трябва да има и пълнена птица. Например
Пълнена кокошка със зеле и булгур
Надя Петрова